úterý 15. října 2013

Generátory podruhé

V minulém příspěvku o generátorech jsem z důvodu neznalosti vynechal BLCD motory. Tak bych to chtěl napravit. Používají se k pohonu elektrokol. Vzhledem k integrované převodovce mají vysoký točivý moment. Řádově vyšší, než krokové motory. Jiné použití je třeba v diskových mechanikách. Tento motorek se pro naše účely nehodí, protože má malý výkon a vysoké otáčky. Motorek z elektrokola dík svým vlastnostem k parnímu stroji výborně pasuje. V současné době je vidět coby generátor na blogu Petra Šedého. Motor je těžké zařadit. Mohl by patřit do skupiny strojů synchronních. Používá ale stejnosměrný proud a nemá komutátor. Odpadá tedy rušení jiskřením. Stator má tři vinutí a řídící jednotka v něm vytváří rotující magnetické pole v závislosti na poloze rotoru. Ten má obvykle neodymové magnety a jeho poloha je sledována pomocí Hallových sond. Pan Tesla by se asi divil. Já jsem dříve narozený a tak se divím také. Používá li se tento motor jako generátor, tyto sondy nejsou potřeba. Řídící jednotka také ne. Parní motor s tímto generátorem je výborná učební pomůcka pro strojní nebo elektrotechnické průmyslové školy. Určitě také pro učební obory. Jako příklad mohu uvést blog SPŠ strojní Betlémská. Má adresu: www.betlemska-stirling.blog.cz Kromě stirlingů zamýšlejí uspořádat soutěž ve výrobě parních motorů. Mají připravenou mechanickou brzdu a měří otáčky. Vše propojené s počítačem, který ukazuje výkon motoru v závislosti na čase. Spolupracují s firmou Vernier jejíž čidla, elektroniku a programy používají. Výkon stroje tak lze objektivně zjistit. U mne v dílně není moc nového. Bylo docela pěkné počasí a tak jsem jezdil radši na kole. Trochu jsem vychladl a níže navržený čtyřválec zatím odložím. Udělám stroj poloviční, ale dvojčinný. Vyjde to levněji a bude lepší účinnost. Pístnici utěsním grafitovou šňůrou. Také dělám pouzdra pro kuličková ložiska. Ložisko musí mít přesah pár stovek milimetru a to se mi moc nedaří. Je li přesah trochu větší, tak to tam za tepla dostanu. Po vychladnutí se ložisko zmáčkne a už nechodí tak dobře. Mikrometr nemám a moje digitální šuplera měří setiny milimetru sice přesně, ale proměřuje desetiny. Jak říká Petr Šedý šuplera, vločky a brokolice patří do popelnice. A tesařský metr nepoužíváme, protože je moc přesnej.

2 komentáře:

  1. Zaujal mne ten odkaz na "Betlémskou". Beta Stirling s rombickým mechanismem se nemusí ani upravovat. Stačí nakapat trochu vody do válců. Kam se hrabe Helium. :-) Poil532

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Betlémské jsou velmi aktivní. Moc se mi to líbí. Pan učitel Toman u mne byl. Jeho zkušenosti a kontakty jsou pro mne významné.

      Vymazat