sobota 19. ledna 2013

Trvalý krokový odpor

V tomto příspěvku bych chtěl vyzdvihnout a ocenit konstrukční řešení, nebo nápad Petra Šedého. Jedná se o kývavé otáčení krokového motorku. Odborně řečeno cig-cag. Použijeme-li nízký tlak, nebo výkonný krokový motorek, který má přímý náhon, nabíječka dobíjí akumulátor pouze při jedné čtvrtině otáčky. Točivý moment parního stroje má sinusový průběh. Dobíjí se jen na vrcholu kladné půlvlny. To znamená, že po 270 stupňů z 360 motorek zbytečně brzdí. Jedná se o trvalý krokový odpor. Moc tomuto pojmu nerozumím. O jeho existenci se může každý majitel motorku přesvědčit. Použijeme li způsob cig-cag můžeme tento problém z více jak 75 procent odstranit. Jako bonus získáme odlehčení přenosové soustavy rotačního ventilu. Výkon nabíječky by se měl podstatně zvýšit. Je potřeba abychom dobíjeli v obou půlvlnách sinusovky. Videa Petra Šedého ukazují, že to je možné. Nejsem si jistý, jestli to vykládám srozumitelně. Když tak je to možné upřesnit v komentáři. Způsobů konkrétních provedení je hodně. Já bych na pístnici dal dvě ojnice. Z každé strany jednu. Jedna by poháněla setrvačník s rotačním ventilem a druhá tahala za kotvu krokového motorku. Samozřejmě tak, aby se nedosáhlo krajních nevratných poloh. Toto řešení by se hodilo hlavně pro svislý válec. V tomto provedení můžeme nastavovat dva momenty. Jednak parního stroje a jednak krokového motorku. To bude důležité hlavně u výkonných. Také by se vyrovnal boční tlak na válec a nemusí se používat průchozí rotační ventil. Nebo ležatý dvojválec. Má střídavý pohyb pístů. Tak může každý tahat kotvičku jedním směrem. Už bych měl ale přestat pouštět moudra na Net a začít něco dělat. Mám teď trochu zpřeházené noty. Na to jsem si už u Petra Šedého zvykl. Hlavně, že vývoj jde správným směrem.

Žádné komentáře:

Okomentovat