pátek 28. února 2014

Parní motor s manžetami

Čekal jsem od manžet více. Motoru se nechce do otáček. Udělal jsem velký zdvih a hodně výkonu se strácí na mačkání a natahování manžety. Také tam trochu zlobí zkondenzovaná voda. Musím to ještě poladit



Na obrázku je jehličkové ložisko ojnice. Jeho výhodou jsou malé rozměry a schopnost snášet velké radiální tlaky. Pouzdro je vyrobeno z mosazi. Lepší by byl asi hliník. Ojnice je provedena z tenkostěnné trubky a je možné nastavit její délku. Také se mi osvědčil modul rotačních ventilů a náhon ozubeným řemínkem. Motor se docela dobře choval při zatížení. Otáčky klesly, ale moment byl velký.

5 komentářů:

  1. Dobrý den, když vidím tu hezky odvedenou práci, tak mě upřímně mrzí, že to dopadlo jak jsem "pesimisticky" prorokoval :-( To že se stroji nechce do otáček může být skutečně zaviněno nepřímo velkým zdvihem. Nepřímo píšu proto, že problém spíše než ve vlastním provedení "válce" vidím problém v provedení ventilu a v příliš velkém škrcení přívodu páry v dlouhých a tenkých hadicích pro tak velký objem zdvihu pístu. Osobně se domnívám, že tento tip rotačního ventilu není příliš vhodný na podobný stroj. Co mu osobně zazlívám je nemožnost nastavit stupeň plnění a tím přizpůsobit množství vpouštěné páry požadované zátěži. Když si prostudujete nějaké informace kolem parních lokomotiv, zjistíte, že pro rozjezd stroje se používalo plnění na maximum, ale při rychlé jízdě se už plnění snižovalo třeba k 10% a využívalo se hlavně expanze páry ve válci. V takto navrženém ventilu se tohle nedá měnit a tak je každý ventil v podstatě pouze na určité konstrukční otáčky a zatížení.
    Když to hodně zjednoduším, klidně může docházet i k tomu, že vy tam té páry vpustíte málo a ona nestačí vyplnit prostor válce a nebo naopak moc a ona nestačí vyexpandovat jenom při zdvihu, ale expanduje ještě při výfuku a zbytečně ten stroj zase brzdí a činí nehospodárným. Jisté řešení, jak docílit možnosti měnit plnění i u tohoto tipu ventilu i za chodu mě napadá, ale vyžadovalo by to zásah do jeho konstrukce a ve vašem případě i možná trochu poupravit rozestavení těles ventilů.
    Pepa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Řekl bych, že problem s manžetou je v tom, že větší část energie páry nepůsobí v ose pístnice, jako u litého pístu a napnuté membrány. Mebrána má sice taky boční "vydouvání", ale výrazně menší kluzný odpor, než litý píst. Je to podobné jako u vzduchového pérování kamionu. Síla musí působit v ose měchu. Jinak by se to rozvalilo a nepérovalo, a to ten měch unese víc jak 10 tun. Za kabinou jsou malé měchy. Ty by šlo teoreticky použít na parní motor s větším zdvihem. Poil

      Vymazat
    2. Dík za oba komentáře. Když odpojím hadice od ventilů a točím bez páry, tak to jde docela lehce. Ventily to brzdí. To mačkání a natahování manžet zas tak nevadí. Hadice mají průměr 10 a zdá se, že to stačí. Ventily včetně štěrbin, mají také průchodnost 10, ale zřejmě je to málo. Tak dělám modul s vrtáním 15. Předpokládám otáčky maximálně 1000 a provoz na tlakový hrnec. Tak si dělám naděje, že expanze není důležitá. Také se mi to nechce řešit. Výhodou je pak jednoduchost, nízká cena a poruchovost. To není zanedbatelné. Pane Pepo jestli svůj nápad hodíte na papír a pošlete mejlem, tak to rád zveřejním. Třeba to někoho šikovného inspiruje.
      Ku podivu se ty manžety moc nenafukujou, ani nešmajdaj. Čekal jsem to horší. Rovnou membránu mám také připravenou. Viděl jsem na Internetu pěkný soustruh na dřevo. Poilovi se bude určitě líbit .....

      Vymazat
  2. j.strakerle Pane Šolci, jsem si jist, že když nahradíte na tomto Vašem krásném a precizním stroji manžety plochými membránami, stroj bude jenom hvízdat. Zkuste to! Pokud tam není nějaká skrytá rána, nevidím důvod, proč by Vám to nemělo jet jako ďas. Vaše práce je úžasně precizní, držím Vám palce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík za morální povzbuzení. Asi to tak dopadne

      Vymazat