čtvrtek 16. dubna 2015

Pístový parní motor PM-08

Z membrán jsem udělal malou odbočku k pístům a docela se dařilo. Zmodernizoval jsem starší stroj. Dostal hmotnější a vyvážené setrvačníky.Ne jen piva ale i momentu hybnosti setrvačníků není nikdy dost. U takto malého a kompaktního stroje je velký setrvačník problém.Proto je zde hybnost doplněna vratnou pružinou. Vidět bude na dalším obrázku. Nebo můžete na motor také kliknout pro větší rozlišení.

Generátor tvoří dvojfázový krokový motorek 57HS09 http://www.cncshop.cz/57hs09-krokovy-2-fazovy-motor-1-3nm Náhon je proveden ozubeným řemenem 05M-710 -09 Je široký 9 mm a má 710 zubů. Převod je 1:1 a řemeničky mají 30 zubů. Dodavatel je firma Tyma  a výběr je možné provést také na adrese https://drive.google.com/file/d/0B5FV-PB0gpTnUDJzWTh0emVSd2M/view? usp=sharing Všimněte si že 30 zubů je maximální rozměr pro osový otvor 6 mm. Větší řemeničky mají průměr 8 mm a to je pro motorek již moc.

Ještě bych se rád vrátil k vratné pružině.U jednoválcového jednočinného stroje je nutný opravdu velký setrvačník. Názorně je to vidět na motoru pana Strakerleho. Moment hybnosti pohání stroj v půlotáčce, kdy se píst vrací.. Zátěž pak dokáže v tomto okamžiku motor úplně zastavit. V lepším případě výrazně zpomalit. Řešit to lze několika způsoby:

1.) Řízený elektrický setrvačník. Použije se stejnosměrný pomocný motor, který pohání parní stroj jen v době vratné půlotáčky. Je nutné použít snímače a elektroniku na spínání. Také se spotřebovává pracně vyrobená el. energie.
2.)Neřešit  nic a spolehnout se na to, že při dobíjení akumulátoru se zátěž projeví jen v aktivní půlotáčce.. Nebo v této době zátěž spínat, jak to navrhuje  Abrusin.
3.) Navýšit hmotnost setrvačníku, nebo otáčky. Toto řešení považuji za nejlepší. V případě otáček se jedná o vhodné převody.
4.) Použít pružinu, která bude pomáhat při návratu pístu. Jednoduché a levné řešení. Také se vyrovnává boční tlak na píst.
5.) Použít dva válce, dvojčinné písty, dvě nebo čtyři membrány s úhlovým posunutím 90 stupňů. Budou menší nároky na setrvačník. Držet se ale zásady, že momentu hybnosti není nikdy dost.



Zdrojem páry na videu jsou dva tlakové hrnce. Zátěž tvoří 2 žárovky 12V/5W.  V 1. části videa je tlak 0.5 bar, v 2. 0.8 bar a ve třetí jede parní motor bez zátěže. Měřák je zapojený jako voltmetr. Tlakové hrnce jsou schopné udržet ten tlak ve kterém se motor spustí. Při nízkých tlacích jeho hodnota narůstá. Motor má také zdravotní účinky a podporuje hubnutí obzvláště když lítáte po kšeftech a sháníte materiál. Putina já moc nemusím, ale tohle na něj sedí.


14 komentářů:

  1. Opět krásný kousek, gratuluji!
    Vy mě snad přinutíte, abych taky něco postavil a zajel se za vámi do toho muzea podívat :-)
    Pepa

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji. Obojí není problém.

    OdpovědětVymazat
  3. Smlsnul jsem si na krásném videu. Je neuvěřitelné, že se ten stroj ani nehne, dokonce ani při různých otáčkách. Zvuk je také velmi příjemný. Preciznost provedení je ve Vašem případě už tradicí. Těší mě, že jste si dal poradit a spojil papiňáky T kusem. Co to kecám, radit byste měl Vy mě, ne já Vám! Blahopřeji ke skvělé práci! Zdravím J.Strakerle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Při 0,8 atm jsou otáčky přibližně 1000/min. Vyvážení setrvačníku vyrovnává značnou váhu cínového pístu a hodně pomáhá. Dík za hodnocení.

      Vymazat
  4. Pan Šedý tvrdí, že kromě něj nikdo na celé zeměkouli neumí správně vyrobit cínový píst. Před časem však tvrdil, že kromě něj to dokážete také Vy. Jak to tedy je? A používáte taky tu jeho stříbroslitinu nebo jen cín? A pokud jen cín, jak je to s životností pístu+válce? Díky za odpověď, zdravím J.Strakerle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Používám klempířský tyčový cín 60 procent. Používání stříbra si dost dobře nedovedu představit. S delší životností zkušenosti nemám. Nevidím však důvod k opotřebení. Kvalita pístu by se dala přesně určit měřením. U spalovacího motoru se to dělá tak, že se na místo svíčky našroubuje tlakoměr. Otáčením motoru se nahodí maximální tlak. Automechanik dokáže posoudit, kolik má motor najeto, nebo jakou měl údržbu. U cínového pístu se nedosáhne tak dobré komprese, jako u pístu s kroužky. Těsnost pístu se dá regulovat teplotou cínu při odlévání. Já ji měřím "lejzrovým" teploměrem. Dá se to dělat i odhadem. Výhodu má dvojválec, kde jsou zadní komory válce propojeny. Zbytková pára za pístem zvýší těsnost a pomáhá ještě v druhém válci. Markantně se to projeví při tlacích nad 1 bar, kdy průnik páry kolem pístu stoupá. Udělat netěsný nebo drhnoucí píst není problém. Udělat to akorát, trochu jo. Ale dá se. Myslím, že by se na zeměkouli pár lidí našlo. Pěkný den. Zdraví Stanislav

      Vymazat
    2. Díky za odpověď. Tedy ne snad, že bych nějak plánoval návrat k pístům, ale zazdívat zadní vrátka není zcela rozumné. V každém případě bych píst už neodléval sám, ale případně bych se obrátil s prosbou o dodání. Zdravím J.Strakerle.

      Vymazat
    3. K tomu mohu jen dodat, že píst s válcem p. Šolce mám doma už nějaký pátek plus rotační ventil. Myslím že pro dost lidí je to lepší a snadnější koupit u p. Šolce. V kovohutích Příbram se slitina SnAgZn koupit nechá, ale minimální množství je v tunách. To mne trochu odradilo. :-)
      Účastní se p. Šolc té akce 14.5.2015, co organizuje p. Toman v NTM? Poil532

      Vymazat
    4. S panem Tomanem nejsem ještě domluvený. Chtěl bych se zúčastnit. Vzal bych sebou na ukázku jeden membránový a jeden pístový stroj. Nemám ambice se zapojovat do soutěže. U membránového stroje jsem navýšil zdvih na 30 mm a vylepšil náhon krokového motorku. Tak jsem zvědavý, kolik z něj dostanu. Ta slitina s Příbrami je zajímavá. Na co se to asi používá? Tuna objemově bude malá. Cena minimálně milion.

      Vymazat
    5. Ta slitina se asi na nic nepoužívá, myslím si, jde o to, že Vám ji podle potřeby na zakázku "umíchají". S cenou máte bohužel asi pravdu. J.Strakerle

      Vymazat
    6. Je to jak to píše Jirka. Zakázková výroba.
      Ladím papina. Umí držet nastavenou hladinu při menším přetlaku vody proti páře. Doplňování vody je relativně stálé a pomalé. Čistě mechanické. Kontrola vahou. A dodělávám modul zásobní nádoby s vodou, s hořákem na propan butan a papinem. Hořák má piezo zapalování. Pod tím bude modul s plynovou flaškou. Nad tím modul parního motoru s externím buzením a rezonátorem. Poil532

      Vymazat
  5. Také ladím to dopouštění vody. Někde mi to cucá vzduch, sakra! Budu muset vyměnit oba kohouty, už něco pamatují, asi to netěsní a nasává kolem hřídelky. Do té Prahy se asi bohužel nedostanu a taky by mi bylo blbý tam jet s tím stále stejným PM, který všichni znají z videí. Chce to nový, lepší PM. Zatím bohužel nestíhám jej postavit...Plánuji nový kotel místo papiňáku. Mám spřátelenou firmu na kotle, tak si základ raději nechám udělat od nich, ať mi to nerozbije hubu. Bude to sice nějakou tu kačku stát, ale stojí to za to. V principu bude podobný systému Milana Řehoře. Zdravím J.Strakerle.

    OdpovědětVymazat
  6. To, že vyvíjíte parní kotel je velmi záslužná činnost. Dobrý kotel je možná důležitější než parní motor. Chápu, že při zaměstnání to není jednoduché. Já teď po ránu roznáším noviny a už jsem zhubnul o 3 kg !

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milovník střední školy, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Najednou můj manžel začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami a neuvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.

    Celý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.

    Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta

    Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně ​​věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte doktora Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Viber prostřednictvím +2347013499818

    OdpovědětVymazat