čtvrtek 23. ledna 2014

Rotační ventily

Poslední dobu se zabývám rotačními ventily. Rozhodl jsem se modul z posledního příspěvku předělat. Také jsem dostal některé náměty od čtenářů a tak je dávám na blog.
Tento je od pana Mráčka. Jedná se o velmi kompaktní parní motor, který má ventil umístěn přímo ve válci. Rotační osa není vrtaná, nýbrž z plného materiálu. Přepouštěcí kanály jsou vytvořeny frézováním. Stroj má ojnice po obou stranách pístu.
Autor tohoto výkresu je profesí řidič kamionu. O to víc hodnotím jeho zájem o techniku. Provozuje internetové stránky http://paromanie.webnode.cz/ Někdy mám problém jím navržené funkce pochopit. Tentokrát je to však jasné. Šroub plnění posouvá segment ve vodorovném směru a modrý šroub(patrně šnek) nastavuje předstih. Evidentně je to hodně náročné na výrobu.
Toto je předělaný modul. Na první pohled vypadá jako předešlý, ale není stejný. Rotační osa má pouze jednu štěrbinu. Vstup páry a výfuk jsou v jedné rovině, pod sebou. Myslím, že to takhle bude lepší.Ventil je kratší a lépe se dosáhne souososti Snáze se to vyrábí a je to jednodušší. To jsou hlavní přednosti našich parních motorů. Aktivní průřez, kterým se dávkuje pára je opět obdélníkový. Velká délka obdélníku zajišťuje snadný výplach a rychlý náběh páry. Šířkou obdélníku je pak možné zajistit expanzi. Tu jsem konzultoval s panem Lubošem. Dle jeho zkušenosti kratší expanze ( plněni na 50-70%) má sice větší krouták a nižší otáčky, ale účinnost klesá. S plněním kolem 30% a tlakem kolem 6 bar je parní motor daleko živější. Pára odchází studenější a je ji daleko méně. Taky s kratším plněním a vysokýma otáčkama lze dosáhnout učinnost i přes 22%. Já bych základní nastavení viděl v plnotlakém režimu. Modul je určený pro dvojčinný píst. Může však obsluhovat i jednočinný dvojválec. V minulém příspěvku jsem uvedl, že nepůjde nastavit předstih otáčením. Mýlil jsem se. Nastavení předstihu pomocí unašecího kola na ose setrvačníků je možné a to i v případě víceválcových dvojčinných strojů. Představit si, jak všechny ty otvory a štěrbiny spolupracují je těžké. Já jsem dříve narozený. Tak občas napíšu nějakou blbost. Obtížné je také nastavení souososti ventilů. Vrtání má přesnost H7. Drobné nepřesnosti lze srovnat přihýbáním úhelníku. Je-li to špatně svrtané, tak to nepomůže.

Žádné komentáře:

Okomentovat